23.1.2020 - 15:17

Puun käytön edistäminen esillä Posion valtuuston iltakoulussa

img_0747.jpg
Isot alan toimijat kiinnostuneita Soukkavaaran teollisuusalueen tiloista

Puunjalostuksen asiantuntijat kertoivat kasvavan alan tulevaisuudennäkymistä Posion valtuuston iltakoulussa keskiviikkona 22. tammikuuta. Näkökulmana oli erityisesti puuteollisuuden tuomat mahdollisuudet posiolaisille yrittäjille ja osaajille.

Iltakoulussa luennoivat Jari Polvi Forest In –hankkeesta, Timo Pisto Metsäkeskuksesta ja Tytti Ahoranta Digipolis Oy:stä.

Forest In -hankkeen tavoitteena tukea pk-yritysten osallistumista Boreal Bioref Oy:n valmisteleman biotuotantolaitoksen rakentamiseen ja toiminnan käynnistämiseen. Hanketta hallinnoi Itä-Lapin kuntayhtymä, johon kuuluvat Kemijärvi, Pelkosenniemi, Posio, Salla ja Savukoski.

Boreal Bioref Oy valmistelee biotuotantolaitoksen 900 miljoonan euron investointia Kemijärvelle. Kaksi vuotta kestävä rakentamisvaihe tuo noin 2700 työpaikkaa ja valmis jalostamo tarjoaa työtä 185 henkilölle. Tämä tarkoittaa yli 100 miljoonaa euroa lisää tuloja aluetalouteen.

”Kun rahoituspäätös tämän kevään aikana saadaan, alkavat maansiirto- ja rakennustyöt Kemijärvellä. Se tarjoaa posiolaisille yrittäjille mahdollisuuden päästä isojen toimijoiden alihankkijoiksi”, kertoo Posion kunnan elinkeinopäällikkö Veli-Matti Ruotsalainen.

Forest In –hanke kerää nettisivuillaan alueellista yritysrekisteriä, jossa keskeisessä osassa ovat kuntien omat yritysrekisterit. Posion kunnan rekisteri löytyy osoitteesta www.myposio.fi ja oman yrityksen rekisteröinti sivuille on maksutonta. Tarvittaessa Posion kunnan elinkeinotoimi myös avustaa yrityksiä rekisteröitymisessä.

”Mukaan kannattaa mennä nyt, jotta saa tietoa alihankintatapahtumista ja pääsee rakentamaan verkostoja hyvissä ajoin”, Ruotsalainen muistuttaa.

Puurakentaminen on nousussa erityisesti sen vähähiilisyyden vuoksi. Luonnonvarakeskuksen ympäristöselosteen mukaan yhteen hirsikuutioon varastoituu 518 kiloa hiilidioksidia (CO2). Myös Suomen hallitusohjelmaan on kirjattu puurakentamisen edistäminen – tavoitteena kaksinkertaistaa puunkäyttö rakentamisessa.

Iltakoulussa keskusteltiin myös puun roolista Lapin matkailurakentamisessa. Lisäksi kysyntää on puukerrostaloille ja puuhuonekaluille. Soukkavaaran kaltaisen yritystilan rakentaminen maksaisi noin 20 miljoonaa euroa, joten isot toimijat ovat alueesta kiinnostuneita.

”Tämä on iso mahdollisuus Posion kunnalle kehittyä. Meiltä löytyy raaka-ainetta, osaamista ja jalostustiloja”, Ruotsalainen kiteyttää.

Lisätietoja antaa: