Haku

Posion kunnanvaltuusto hyväksyi uuden kuntastrategian ja brändin – kuntalaiskyselyn tulokset tukevat strategian valintoja

Posion kuntastrategian ja brändin uudistaminen on hyväksytty kunnanvaltuuston 13.5. kokouksessa ja työ etenee seuraavaksi tarkempien kehitysohjelmien kirjaamiseen. Uusi strategia ja brändi lanseerataan virallisesti kesäkuun alkupuolella ja se on vahvasti läsnä heinäkuussa järjestettävillä Muikkumarkkinoilla ja muissa tapahtumissa.

Posion kunnan tekemän kuntalaiskyselyn perusteella uuden strategian tavoitteet ja uuden brändin päälinjat ovat oikealla suunnalla. Vastausten perusteella erityisesti strategiset tavoitteet ollaan osattu asettaa hyvin.

Kyselyyn saatiin yhteensä 84 vastausta, joista suurin osa oli kuntalaisia ja toiseksi eniten vastaajista oli mökkiläisiä.

Tavoite Suomen yrittäjämyönteisimmästä kunnasta sai 3,6 arvosanan viidestä. Vapaissa kommenteissa sanottiin mm. että tavoite on tärkeä, mutta sen saavuttamista epäiltiin. Lisää tukea toivottiin erityisesti pienille ja ympärivuotisille yrityksille sekä markkinointiin.

”Posio pärjäsi kohtuullisen hyvin tuoreessa kuntabarometrissä ja selkeitä parannuksia on saatu aikaiseksi, mutta myös kehittämiskohteita on paljon – erityisesti yrityspalvelujen, osaamisen ja yhteistyöverkostojen rakentamisessa. Näitä lähdetään nyt uuden strategian avulla työstämään”, Posion kunnanjohtaja Pekka Jääskö sanoo.

Tavoite olla vahvasti verkostoitunut ja palveluhenkinen kunta sai arvosanaksi 3,6 viidestä. Vastauksissa tuotiin esiin, että pienellä paikkakunnalla kaikkea ei voida toteuttaa itse, ja siksi verkostojen hyödyntäminen on tärkeää.

Ylpeästi posiolainen -tavoite sai arvosanaksi 4 ja kaikista tavoitteista se sai eniten kiitosta. Moni toivoi panostusta posiolaisen kulttuurin esiintuomiseen.

Tavoite olla perheiden Posio sai arvosanaksi 3,9 ja väestön ikääntymisen vuoksi sitä pidettiin tärkeänä tavoitteena. Palautteiden mukaan asuntoja sekä parempia palveluita, erityisesti terveyspalveluita, lapsiperheille kaivataan.

Tavoite olla hiilineutraali kunta vuoteen 2030 mennessä jakoi mielipiteitä. Toiset kokivat tavoitteen turhaksi, kun taas toiset pitivät sitä todella tärkeänä. Tavoitteen keskiarvoksi tuli 3,5.

Mission eli toiminta-ajatuksen keskiarvoksi tuli 3,8. Strategian mukaan Posion kunnan tehtävä on luoda edellytyksiä ja avauksia elinvoiman ja hyvinvoinnin kestävälle kasvulle alueella.

Visio eli tahtotila sai keskiarvon 4. Posion kunnan visio on olla luonnonrauhastaan tunnettu yrittäjämyönteinen kunta, jossa asuu posiolaisuudestaan ylpeitä, aikaansaavia ihmisiä.

Uusi slogan ”Kasva rauhassa” sai arvosanaksi 3.3. Uusi tunnus ja värimaailma saivat arvosanaksi 3,2. Joissain vastauksissa värejä sanottiin vanhanaikaisiksi, toisaalta jotkut pitivät tunnusta ja värejä nuorekkaana ja tyylikkäänä.

”Kiitämme kuntalaisia osallistumisesta ja otamme palautteen vastaan. Nyt kääritään hihat ja aletaan hommiin”, Jääskö toteaa.

Lue lisää: www.posio.fi/kuntastrategia.

Viimeksi muokattu 21.6.2022