-8 °C
Haku

Työnantajatarinoilla valtakunnallista näkyvyyttä osaajapulan helpottamiseksi

Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy:n hallinnoimassa Mahdollisuuksien pohjoinen – JobBoost –hankkeessa osaavan työvoiman houkuttelemiseen suunnattu Maan pinnalla –konsepti etenee. Vuodenvaihteessa käynnistyy valtakunnallinen kampanjointi, joka tähtää alueen kiinnostavuuden kasvattamiseen ja osaavan työvoiman liikkumiseen kohti Kuusamoa, Taivalkoskea ja Posiota. Nyt hankkeessa etsitään paikallisia työnantajia kertomaan tarinaansa.

Maan pinnalla -mallin tavoitteena on kannustaa työikäisiä henkilöitä, joilla kenties on jo syntynyt halu pois kaupunkiasumisesta tai oravanpyörästä, muuttamaan alueelle. Tarkoituksena on tavoittaa myös paluumuuttajia sekä etätyöstä kiinnostuneita. Malli perustuu tarinoihin, joissa kerrotaan aidosti, minkälaista alueella on elää ja asua, mistä arki Koillismaalla muodostuu. 

Paikalliset työnantajat mukaan kertomaan tarinaa

Maan pinnalla –malliin etsitään nyt koillismaalaisia työnantajia mukaan kertomaan paikallista tarinaa. Aluetta markkinoidaan kohderyhmille kattavalla kampanjoinnilla sähköisiä markkinointikanavia hyödyntäen ja työnantajilla on mahdollisuus tulla mukaan kertomaan toiminnastaan ja saamaan samalla näkyvyyttä. 

“Kertomalla omaa tarinaansa työnantajilla on mahdollisuus tukea alueellista mielikuvaa siitä, että Koillismaalla osataan ja tehdään, omaa työnantajamielikuvaansa samalla vahvistaen. Rekrytointihaasteissa työnantajakuvan avulla voidaan kertoa muun muassa organisaation arvomaailmasta ja muista tärkeistä asioista, jotka nykypäivänä kiinnostavat työnhakijoita. Kun työnantaja viestii työpaikasta kattavasti ja monipuolisesti, lisää se mahdollisuuksia tekijän löytämiseen, kertoo rekrytointiasiantuntija Niina Kukka JobBoost-hankkeesta.

Kaikki toimialat ovat tervetulleita mukaan

Työvoimapula vaivaa Kuusamoa, Taivalkoskea ja Posiota tasaisesti ja yhteisellä kampanjoinnilla haetaan leveämpiä hartioita vaikuttavuuden lisäämiseen. Maan pinnalla –työnantajatarinoilla on tarkoitus saada osaavaa työvoimaa asettumaan alueelle pysyvästi. 

“Alkuvaiheessa verkkosivustolla esiteltäviksi toimialoiksi ovat valikoituneet tehtyjen selvitysten perusteella sosiaali- ja terveysala, metsä- ja puutoimiala, matkailu (sisältäen ravintola-alan, puhtaanapidon ja kiinteistöhuollon), teollisuus, rakentaminen ja alkutuotanto sekä luovat alat. Nämä toimialat esitellään erikseen verkkosivustolla, joka toimii kampanjoinnin laskeutumissivustona. Alat on määritelty väljässä kehyksessä ja toimialasta riippumatta kaikki työnantajat ovat tervetulleita mukaan kertomaan tarinaansa. Myös mukanaolevat kunnat esitellään sivustolla, sekä kerrotaan heidän työnantajatarinansa.” toteaa projektityöntekijä Joonas Ranta Posiolta.

Työvoiman houkuttelussa työnantajat ovat avainasemassa. Mielenkiintoinen työ ja työnantaja ovat niitä sykäyksiä, jotka saavat ihmiset heräämään ajatukseen maisemanvaihdoksesta. Usein muuttaminen tapahtuukin työn perässä ja Maan pinnalla -konseptin on tarkoitus vastata.

”Markkinointi vaatii pitkäjänteisyyttä, eikä tuloksia odoteta yhdessä yössä. Nyt on kuitenkin hyvä hetki hyödyntää trendi pohjoiseen muuttamisesta.” toteaa Kukka.

Työnantajat voivat ilmoittautua mukaan osoitteessa: www.naturpolis.fi/maanpinnalla-tyonantaja

Lisätietoja Maan pinnalla -konseptista: rekrytointiasiantuntija Niina Kukka, p. 040 837 4815, niina.kukka@naturpolis.fi  tai Joonas Ranta, p. 040 8012 221, joonas.ranta@posio.fi

Lisätietoja JobBoost -hankkeesta: projektipäällikkö Jouni Korhonen, p. 040 627 5704, jouni.korhonen@naturpolis.fi

Viimeksi muokattu 8.11.2021